Информационен център за психично здраве – Благоевград
Начало > Психично здраве > Често задавани въпроси > Общи
20 Септември 2019
ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ
 
Здравейте и ви благодаря за отзивчивостта.
Общи

Здравейте и ви благодаря за отзивчивостта. От една година вземам медикаментите Prozac и Eglonil. Надебелях с 15 кг. Възможно ли е това да е свързано с лекарствата?
Здравейте и ви благодаря за отзивчивостта. От една година вземам медикаментите Prozac и Eglonil. Надебелях с 15 кг. Възможно ли е това да е свързано с лекарствата?
Да, много е възможно напълняването да е свързано с лекарствата и по-специално с еглонила. Той, както всички други медикаменти от групата на т.нар. невролептици (или антипсихотици), сравнително често причнява като нежелан ефект напълняване. Този ефект е зависим от дозата и би могло да се опита редуциране на дозата (ако спирането му не е възможно). Сама по себе си, въпросната комбинация от лекарства, която посочвате, че взимате, е необичайна. Твърди се, че в ниски дози еглонил има антидепресивен ефект, но според мен това не е много надеждно доказано и е вярно само в много малък процент от случаите и то при много специфични депресивни състояния. Ако лекарят ви е назначил еглонил поради депресивни оплаквания, то според мен е дошъл моментът в който е добре да обсъдите с него целесъобразността от продължаване на комбинираното лечение. Винаги е по-добре лечебния ефект да се постига с колкото е възможно по-малко медикаменти (за да се избегнат нежеланите лекарствени взаимодействия и натоварването на организма). Най-добрият вариант е лечението да се провежда с един медакимент.

Във вашия случай това би следвало да бъде прозак (или български аналог, който би ви излизал много по-евтино при съпоставимо качество), който е чист антидепресант. Ако е необходимо постигане на по-добър антидепресивен ефект, по-добре да се увеличи дозата на антидепресанта, отколкото да се добавя втори медикамент от групата на невролептиците, които са предназначени основно за лечение на психотични състояния (като шизофрения например). Препоръчвам ви да се консултирате отново с лекаря, който ви е назначил въпросната комбинация. Ако той не е психиатър, то би било добре да се консултирате с такъв - той ще направи оценка на актуалното ви състояние и ще ви консултира за оптимизиране на лечението.
Още от Общи
 
КАЛЕНДАР
25 Октомври
Благоевград
Институт по Психодрама, Индивидуална и Групова Психотерапия Бернхард Ахтерберг стартира група за собствен опит в град Благоевград
Организатор: Институт по Психодрама, Индивидуална и Групова Психотерапия Бернхард Ахтерберг
 
посетете официалния уеб сайт на Глобална инициатива в психиатрията
Общи условия за ползване